سنگاپور: هوشمندترین شهر جهان
بر اساس شاخص های شهر هوشمند، سنگاپور هوشمندترین شهر جهان است. ابتکار هوشمندسازی توسط سومین نخست وزیر سنگاپور لی هسین لونگ در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. سه سال پس از شروع طرح هوشمندسازی، دولت با سرمایه گزاری ۲.۴ میلیارد دلار سنگاپور (در آن زمان حدود ۱.۷۳ میلیارد دلار آمریکا) جدیت خود در هوشمندسازی سنگاپور را به نمایش گذاشت.
هدف پروژه، ایجاد شهری بود که از طریق خلاقیت و فناوری بتواند پاسخگوی نیازهای روزمره شهروندان باشد. اما چگونه سنگاپور عنوان هوشمندترین شهر جهان را به خود اختصاص داد.
۵ مداخله بنیادین در سنگاپور:
۱- حرکت به عنوان تجربه مشترک جمعی:
زمین در سنگاپور از تراکم بالایی برخوردار است. در این شهر ۱۲ درصد مساحت به زیرساختهای حملونقل اختصاص داده شدهاست.
برای بهینهسازی ناوگان حمل و نقل، با بهرهگیری از سنسورهای هوشمند، ناوگان مستقلی برای خدمت به ساکنین مسن و دارای معلولیت شهر ایجاد کردند. همزمان، زیرساختهایی در اختیار دانشجویان دانشگاه ملی سنگاپور قرار گرفت تا در محوطه دانشگاه از طریق ماشین و واگنهای خودران جابجا شوند.
برای کمک به بهینهسازی حمل و نقل، از دادههای عمومی برای تسهیل برنامهریزی حملونقل استفاده میشود. دادههای از طریق کارتهای حملونقل و بیش از ۵۰۰۰ سنسوری که در وسایل حملونقل عمومی نصب شدهاست به دست میآیند. بخش عمده این وسایل حملونقل عمومی در سطح شهر در حال حرکت هستند، لذا تجزیه و تحلیلها به صورت زنده (real-time) صورت میگیرد.
سنگاپور ادعا می کند با بهرهگیری از دادههای به دست آمده تا ۹۲٪ ازدحام اتوبوسها کاهش پیدا کرده است.
کارتهای حمل و نقل به عنوان بخشی از این زنجیزه، در سادهسازی فرآیند جابجایی و پرداخت موثر بودند. این سادهسازی و افزایش سرعت در مقیاس ۷.۵ میلیون مسافری که روزانه از حملونقل عمومی استفاده میکنند، صورت گرفت. موضوع پرداخت با پیشرفت تلفنهای همراه وارد مقیاس پرداخت از طریق اپلیکیشنهای کیف پولهای آنلاین شد. این تنها بخشی از تحولات و پروژههای ایجاد شده در حملونقل شهری سنگاپور بود.
در عین حال برنامه حمل و نقل هوشمند در تلاش است تا تقاضای سفر در ساعات اوج را با سه روش کنترل کند:
- تشویق شهروندان به تغییر زمانبندی ترک منزل یا محل کار
- تشویق به تغییر شیوه حمل و نقل (استفاده از دوچرخه در سفرهای کوتاه)
- کاهش حجم سفر (از طریق حمایت از دورکاری)
۲- شهروندان سالمتر
تا پایان سال ۲۰۵۰ پیشبینی میشود حدود ۴۷ درصد جمعیت سنگاپور ۶۵ سال و بیشتر خواد بود.
جهت جلوگیری از فشار بیش از حد در ۳۰ سال آینده، سنگاپور زیرساختهای بهداشتی و سلامتی خود را توسعه داده است. تمامی زیرساختهای بهداشتی این شهر دیجیتالی میباشد. آن ها دو سوریس TeleHealth و TeleRehab را عرضه کرده اند.
در سرویس TeleHealth مشاورههای سلامتی ویدئویی جهت کاهش مراجعات حضوری ارائه میشود. این سرویس گام اولیه بررسی را انجام داده و از مراجعه غیرضروری خودداری کرده است. سرویس TeleRehab کمک میکند تا تمرینات و فعالیتها را به عنوان بخشی از پروسه درمان از منزل انجام دهند. این سرویس با بهرهگیری از گجتهای پوشیدنی و سرویس اینترنت اشیا، اطلاعات بیمار را از طریق شبکه بیسیم به درمانگر منتقل میکنند. این اطلاعات جهت بررسی رشد بیماری و بهبود بیمار مورد استفاده قرار میگیرد.
همچنین آنها تلاش کرده اند با کمک رباتیک از تنهایی جمعیت پیر در آینده جلوگیری کنند. در این راستا اقدامات زیر صورت گرفته است:
رباتهای گفتگوی قدرتمند مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) با افراد مسن صحبت میکنند. این رباتها از آنها در مورد فعالیتهای جامعه صحبت میکنند و مبتنی بر پاسخهای افراد، سعی میکنند زندگی سالم را ترویج دهند.
سیستم هشدار هوشمند مجهز به هوش مصنوعی، حرکات منظم افراد سالمند را کنترل کرده و رفتار آنها را یاد میگیرد. در صورت بروز اتفاق غیر عادی به مراکز مراقبت هشدار میدهد. اگر نیاز به مداخله کادر درمان باشد، بلافاصله مراکز به محل حضور فرد سالمند میروند.
۳- همیشه یک اپلیکیشن وجود دارد
امروزه این موضوع برای همه ما آشنا است. همه ما از اپلیکیشنها در همه بخشهای زندگی استفاده میکنیم. بر اساس گزارش گروه thales بیش از ۹۰ درصد جمعیت سنگاپور از تلفن هوشمند استفاده میکنند.
در سامانه Smart Nation میتوان همه مشکلات شهری را به راحتی به شهرداری گزارش داد و اطمینان داشت که بررسی خواهد شد. اخبار شهرسازی را دنبال کرد. در سنگاپور شما میتوانید از طریق طیف وسیعی از اپلیکیشن ها خدمات زیر را انجام دهید: رزرو ماشین های خودران، دریافت وضعیت کیفیت هوای هر منطقه، دما، پیش بینی آب و هوا، میزان مصرف انرژی .
۴- حمایت از کسب و کار ها
پارک علم و فناوری سنگاپور با توسعه فناوریهای جدید و سرمایهگذاری بر اینترنت اشیا یکپارچگی بین صنعت و دانشگاه را تقویت نموده است.
یک همکاری مشترک جهت اشتراک گذاری دادهها و تشیوق به تعاملات شفاف تجاری ایجاد شده است. مشاغلی که مستقیماً با دولت معامله میکنند، جهت شفافیت بیشتر اطلاعات را در یک مرکز آنلاین که شهروندان آن را بهداشت سایبری مینامد استفاده میکنند. در این وبسایت اطلاعات به با عموم به اشتراک گذاشته خواهد شد.
۵- یاد میگیرند که هوشمند باشند
سنگاپوربه عنوان هوشمند ترین شهر جهان، همواره در حال آموزش استفاده از هوش مصنوعی است. این آموزشها تحت عنوان برنامه شتابدهی تک اسکیل (TechSkills) می باشد. دو برنامه (تحت عنوان هوش مصنوعی برای همه و هوش مصنوعی برای صنعت) تلاش میکند که مهارتهای ۱۲ هزار کارمند و دانشجو را در زمنیه هوش مصنوعی افزایش دهد.
این آموزشها به شهروندان کمک میکند بخشی از تغییرات محیط پیرامون باشند. این آموزشها در جهت توسعه زیرساخت دیجیتال بوده و شهروندان را آماده میکند تا از پیشگامان جنبش شهر هوشمند باشند.
از دیگر اقدامات سنگاپور در راستای هوشمند تر شدن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- هویت ملی هوشمند سنگاپور
- پلتفرم سنسور هوشمند ملی
- سنگاپور مجازی (یک مدل سه بعدی کامل از شهر که شبیه سازی رشد آینده را انجام میدهد و برنامهریزیهای آینده را از طریق آرای عمومی بررسی میکند).
از طریق ابتکارات مبتنی بر فناوری اطلاعات، سنگاپور یک اکوسیستم هوشمند و در عین حال پیشرو ایجاد کردهاست که شهروندان در مرکز این شهر هوشمند جای دارند.