رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
  • کد خبر : ۹۴۴
  • چاپ خبر : اهمیت به روز بودن تجهیزات آتش نشانی در مدیریت شهری
شرکت راهدار صنعت

اهمیت به روز بودن تجهیزات آتش نشانی در مدیریت شهری

تجهیزات آتش نشانی به‌روز چه اهمیتی دارند؟ آیا داشتن نسخه به‌روز هر یک از این وسیله ­ها عملکرد بهتری به ما خواهد داد یا صرفا هزینه اضافی برای مدیریت شهری است؟ در این مقاله این موضوع را کامل بررسی می­کنیم. جوانب مختلف آن را بررسی می­کنیم و پاسخی شفاف به پرسش مطح شده خواهیم داد. […]

تجهیزات آتش نشانی به‌روز چه اهمیتی دارند؟ آیا داشتن نسخه به‌روز هر یک از این وسیله ­ها عملکرد بهتری به ما خواهد داد یا صرفا هزینه اضافی برای مدیریت شهری است؟

در این مقاله این موضوع را کامل بررسی می­کنیم. جوانب مختلف آن را بررسی می­کنیم و پاسخی شفاف به پرسش مطح شده خواهیم داد. اگر قصد دارید که درباره این موضوع بیشتر بدانید پیشنهاد می­کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

چالش­های مدیریت شهری

در مدیریت شهری باید به برنامه­ها، سیاست­ها و طرح­های توسعه نگاه کرد. طرح­های توسعه شهری پایدار همواره با پیچیدگی همراه هستند. برنامه­ریزی آنها نیازمند بینشی عمیق و سطح دانش بالاست. برای افزایش توان مدیریت شهری باید به امکانات و بودجه نگاه کرد. تجهیزات آتش نشانی یکی از این موارد هستند. برای مدیریت هرچه بهتر چنین چالش­هایی ما باید تجهیزات روز را در اختیار داشته باشیم تا از تبدیل واقعه به فاجعه جلوگیری کنیم.

 تجهیزات آتش نشانی در سراسر دنیا امری مهم در مدیریت شهری هستند و اصلاَ نمی­توان آن را سرسری گرفت.

مدیریت ایمنی

ایمنی در شهر از دیرباز یکی از موارد مورد بحث و جدی در مدیریت بوده و هست. در عصر جدید مدیران باید در سطوح مختلف این مهم را به سرانجام برسانند و سطح آن را تا حد ممکن بالا ببرند.

 بیشتر مشکلات، ناشی از عدم مدیریت صحیح، عدم رعایت موازین ایمنی و بی‌تفاوتی مدیران و مسئولان بالارده مربوطه است. برای مثال موردی همانند تامین و خرید خودرو های آتش نشانی به‌علت هزینه داشتن معمولا توسط افراد مسئول نادیده گرفته می­شود. درحالی که خودرو های آتش نشانی اگر به‌روز نباشند هزینه­های بیشتری به شهر تحمیل خواهند کرد. چنین نکاتی است که موفق و عدم موفقیت یک مدیر را در بحث ایمنی مشخص خواهد کرد.

آثار و خصوصیات بحران

برای فهمیدن اهمیت تجهیزات آتش نشانی نیاز است که ابتدا بحران و سطح آن را بشناسیم. برای مطالعه راحت­تر، بحران را به دو جز مجزا تقسیم خواهیم کرد و هر یک را شرح خواهیم داد.

سطح جهانی

تا زمانی که مدیریت بحران در جهان به حد مطلوبی نرسد کماکان بشر با تهدیدات مختلف دست و پنجه نرم می­کند. بشریت با مشکلات زیادی روبروست و اهمیت مدیریت در این نقطه به اوج خود خواهد رسید. مشکلات محیط زیستی یکی از این عوامل هستند که باید به آن توجه داشت.

سطح ملی

اثرات بحران در این سطح در دو مرحله بروز می­کنند. مرحله اول خسارات وارده از سمت بحران و برآورد میزان هدررفت دارایی ملی. مرحله دوم نیز بازسازی اوضاع و شرایطی که پس از بحران باید به آن توجه داشت. موضوع ما در مورد هیچکدام از این مرحله­ها بحث نمی­کند.

پس چه چیزی مورد بحث است؟

به روز بودن تجهیزات آتش نشانی عاملی است که قبل از بروز حادثه خسارات احتمالی را کاهش می­دهد. در برخی مواقع حتی این تجهیزات بسیار پیشرفته و عجیب و غریب نیستند. برای مثال نردبان های آتش نشانی مکانیزم ساده­ای دارند اما در جلوگیری از بحران بسیار موثر هستند. نردبان های آتش نشانی می­توانند نمونه­های پیشرفته­ای نیز داشته باشند اما منظور ما مکانیزم عملکرد این محصول است.

عواقب استفاده از تجهیزات آتش نشانی قدیمی

نقش آتش نشانی در مدیریت شهری

سازمان آتش نشانی یکی از سازمان­های مهم و حیاتی در مدیریت شهری است. این سازمان مسئولیت­های سنگینی دارد. از مقابله با هرگونه آتش‌سوزی که کار اصلی آنهاست گرفته تا مقابله با مواد شیمیایی خطرناک و به طور کلی تمام مواردی که جان شهروندان را در معرض خطر قرار می­دهد. این سازمان با توجه به مسئولیت سنگین خود به ابزار احتیاج دارد.

همین‌اکنون که با شما صحبت می­کنیم بسیاری از ایستگاه­های آتش نشانی کشور از کمبود تجهیزات مختلف رنج می­برند. بدون تجهیزات به‌روز، امکان خدمت‌رسانی عملا فراهم نیست.

تجهیزات آتش نشانی که به آن نیاز داریم

این بخش را نیز می­توان به سه دسته تقسیم­بندی کرد.

تجهیزات آتش نشانی

تجهیزات حفاظت فردی، پمپ­های قابل حمل و پشت کامیونی، فن­های تخلیه دود و ژنراتور­ها، نازل و مانیتور آتش نشانی، تجهیزات امداد و دستگاه­های شارژ همگی جزو تجهیزات آتش نشانی هستند. از هر کدام از این موارد خود به دسته­ای جزیی­تر تقسیم می­شوند و شما می­توانید محصولات مختلف را در آن دسته مشاهده کنید.

خودرو های آتش نشانی

این خودروها بسته به نوع فعالیت و حجم فعالیت قابل دسته­بندی است. به لحاظ حجمی باید آنها را به سه دسته سبک، نیمه سنگین و سنگین تقسیم­بندی کرد. همچنین که آنها برای اهداف مختلفی مثل اطفاء حریق، پشتیبانی، امداد و نجات، فرماندهی و … ساخته می­شوند.

نردبان و پلتفرم های آتش نشانی

نردبان و پلتفرم های آتش نشانی نیز انواع مختلفی دارند. نسخه­های به‌روز آنها هیدرولیکی هستند و بسته به تحمل وزن و انعطاف­پذیری مدل­های مختلفی دارند.

عواقب استفاده از تجهیزات قدیمی

در بسیاری از مواقع شاهد بوده­ایم که استفاده از تجهیزات قدیمی چه عواقبی خواهد داشت. برای مثال در فجایع سال 96 در تهران اگر تجهیزات حرفه­ای­تری فراهم بود احتمالا چنین خسارات سنگینی نمی­دیدیم. این مورد درباره خسارات مالی است. در بحث خسارات جانی حتی 1 نفر هم ارزشمند است؛ نمی­توان به‌سادگی از کنار اعداد در این مورد گذر کرد. گاهی یک ابزار بیشتر، یک خودرو حرفه­ای­تر و به‌روزتر می­تواند جان یک انسان را نجات دهد.

 تجهیزات قدیمی ممکن است در برخی موارد به تکنولوژی­های اساسی و زیرساخت­های شهری ما نیز آسیب وارد کند. به همین جهت استفاده از آنها هیچ توجیح منطقی و عقلانی ندارد.

درباره راهدار صنعت ماشین

راهدار صنعت ماشین بیش از 40 سال است که در حوزه خدمات ایمنی مشغول به فعالیت است. فعالیت­های این شرکت ابتدا با تولید جرثقیل و چنین ماشین‌آلاتی همراه بود اما به مرور زمان شاخه­های دیگری به خدمات آنها اضافه شد. امروزه این کمپانی بزرگ انواع خودرو­های سنگین و نیمه سنگین و سبک امداد نجات را تولید می­کند. به‌علاوه اینکه آنها در تولید تجهیزات آتش نشانی هم ید طولایی دارند. برای دیدن محصولات مختلف حتما سری به فروشگاه راهدار صنعت ماشین بزنید.

سخن آخر

تجهیزات آتش نشانی نقش مهمی در مدیریت شهری ایفا می­کنند. به‌روز نبودن این تجهیزات هزینه­های بسیار سنگین­تری نسبت به ارزش خریدشان به ما تحمیل خواهد کرد. با تجهیزات به‌روز آتش‌نشانان و افراد متخصص دست‌شان در امدادرسانی باز­تر است و به‎طبع خسارات وارده نیز به همین دلیل کاهش پیدا خواهد کرد.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه